Quasiturbine Motor Nedir, Nasıl Çalışır?

Quasiturbine motor, Wankel motorun bir türüdür. Çoğunlukla hava ve buhar motoru olarak endüstride kullanılır. En ehemmiyetli özelliği titreşimsiz çalışmasıdır. Bir Quasiturbine motoru, pistonlara ihtiyaç duymaz. Bunun yerine tipik bir pistonlu motorun dört vakit çevrimi (veya vuruşu), oval gövde çevreninde sıralı olarak tertip etmiştir. Bu motor, içten yanmalı bir motordan çok bir pompa motoru gibi tasarlanmıştır. Depolanarak sıkıştırılmış havayı kullanan bir pnömatik motor ve bir buhar motoru olarak da tanıtılmıştır. Quasiturbine motor tasarımı, üç etmenle alakalı kaygılar neticesi ortaya çıkmıştır. Bu etmenler; araçların egzoz emisyonlarının etrafa tesirleri konusunda kaygılar; yükselen sıvı yakıt ücretleri ve fosil yakıt kaynaklarının savunması ihtiyacı; hidrojenle çalışan araçların (bir hidrojen yakıt hücresi veyahut hidrojenin içten yanmayla güçlendirilmesi gibi) yakın gelecek için umut vermemesidir. Netice olarak, bu etmenleri göz önüne alan bir hayli mühendis içten yanmalı motorların geliştirilmesine yönelik çalışmalara ağırlık verdi.


Quasiturbine motorun çalışma prensibi, içten yanmalı motorlarla benzerlik taşıyor; ancak daha çok Wankel motorun çalışma prensibine benzer bir tasarımı vardır. Rastgele bir içten yanmalı motorun temel çalışma prensibi oldukça kolaydır. Bazı günler bir motorun son emeli, bu genişleyen gazın enerjisini olayına dönüştürmektir. Otomobil motorları mevzubahis olan, spesifik (bu türe has) emel bir tahrikini (krank gibi) hızlı bir şekilde döndürmektir. Motor miline bağlı çeşitli bileşenler ve aktarma uzuvları, ele geçirilen dönme hareketini aracın tekerleklerine kadar eriştirir. Bir motor, gazın bu şekilde genişlemesi neticesi ortaya gelen enerjiyi bir şeyler yapmak için, küçük gaz patlamalarına neden olan bir dizi olayı bünyesinde çevirir. Bu yakma çevriminde motor; kapalı bir yerlerde hava ve yakıt karışımını bir araya toparlar, bu karışımı sıkıştırır, sıkışan karışımı yanar, patlama neticesi ortaya çıkan gazları bazı dışarı atar.  Yanma çevriminde bir krank milini döndüren pistonlar yukarıya ve aşağı hareket ederek motor içindeki döngünün devamını sağlar. İçten yanmalı, pistonlu motorlar, günümüzdeki araçlarda yaygın olarak kullanılan motor tipidir.

Bu bilgiler ışığında Wankel motorlara değinelim: Wankel motoru, daha çok bir “döner motor” gibi çalışır. Tipik bir otomobil motoru gibi piston yerine yanma döngüsünü ele geçirmek için üçgen bir rotor kullanır. Yanma basıncı, bir tarafta gövde muhafazasının bir bölümünde, diğer tarafta üçgen rotorun yüzeyi tarafından oluşturulan bir odacıkta bulunur. Rotorun çalışması, üç rotor kitinin her birini bir koruma yöntemi ile temas halinde tutarak üç ayrı hacimde gaz oluşturur. Rotor, haznenin çevreninde hareket ettikçe, üç odadaki gazın her biri dönüşümlü olarak genişler ve daralır. Bu şekilde; hava ve yakıtın motora çekilmesi, sıkıştırılması, gazların yakılması ve genişlemesi, egzozun atılmasıyla olan çevrimler, güç ve dönme hareketi oluşturur.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Alkolmetrenin Çalışma Prensibi Nedir?

Hızlı Taksi Çağır

Cip (Jeep) Nedir?